Razstavni program Galerije Božidar Jakac za leto 2024

7.1.2024 | 09:00

Foto: arhiv GBJ

Foto: arhiv GBJ

V Galeriji Božidar Jakac smo za leto 2024 zopet zastavili ambiciozen program, ki je skozi poslanstvo muzeja uravnotežen skozi predstavljanje domače kulturne dediščine in sodobne umetnosti ter njeno soočenje z mednarodnim prostorom.

Vrhunec bo prav gotovo mednarodni projekt Odmaknjeni pogled: Nova stvarnost in realizmi v Srednji Evropi 1925-1933, v katerem bomo dela iz lastne zbirke postavili v referenčni okvir likovne produkcije Srednje Evrope. Vsebine, ki so široko zasnovane, se bodo poskušale referirati tudi na današnji čas, predvideno je sodelovanje z EPK2025. V nekdanji samostanski cerkvi sta načrtovani razstavi ugledne umetnice Dube Samolec, ki v Sloveniji v zadnjem času ni pogosto razstavljala, ter hrvaškega kiparja Nikole Vrljića, GBJ pa bo spomladi v Zagrebu (v Galeriji Josip Račić, s katero upravlja Nacionalni muzej moderne umetnosti) gostovala z razstavo Staša Kleindiensta. Program za obiskovalce je pester, inovativen, inkluziven in usmerjen v različne ciljne skupine.

Medtem so na ogled do pomladi še občasne razstave iz leta 2023 v vseh treh občasnih razstaviščih, in sicer:

-          Rudi Benétik: Spontani ambient, na ogled do 11. februarja 2024

-          Damijan Kracina: Napačna ladja, na ogled do 25. februarja 2024

-          Fragmenti časa: Miroslav Zdovc in fotografska scena, na ogled do 31. marca 2024

CELOTNI PROGRAM GALERIJE BOŽIDAR JAKAC V LETU 2024 

Bogdan Borčić in Tihomir Pinter: V dialogu

8. februar 2024

Razstava Bogdan Borčić in Tihomir Pinter: V dialogu sodi v sklop popularizacije zbirk in likovne dediščine nacionalnega pomena, ki jo hranimo v GBJ. V GBJ od donacije avtorja naprej pripravljamo vsako leto nove postavitve; ker GBJ v svoji zbirki hrani več kot tisoč Borčićevih del na papirju, se vsako leto pripravi drugačna postavitev. Ko smo že nekajkrat obrnili celotne Borčićeve grafične cikle, smo od leta 2022 pričeli Borčićeva dela postavljati v dialog z deli drugih umetnikov (2022: Boris Gaberščik; 2023: Gustav Gnamuš). V letu 2024 bodo v dialog z grafikami Bogdana Borčića postavljene fotografije Tihomirja Pinterja. Cilj razstave je aktualizirati dela iz stalne zbirke GBJ z deli drugih in drugačnih umetnikov. Na takšen način je moč vzpostaviti sveže poglede in nove povezave na Borčićevo delo. Prav tako bo GBJ na željo avtorja prejela donacijo izbranih fotografskih del Tihomirja Pinterja. Projekt je pomemben tako lokalno, saj predstavlja dva pomembna avtorja iz Slovenije, hkrati pa delo Tihomirja Pinterja na celoletni razstavi, postavljamo tudi v bolj mednarodni kontekst in kontekst vizualne umetnosti tistega časa v Sloveniji.

Foto: arhiv GBJ

Foto: arhiv GBJ

Cisterscapes, kulturna krajina cistercijanov

maj - september 2024

V okviru mednarodnega projekta Cisterscapes smo raziskovali kulturno krajino cistercijanov, prispevali vsebino v skupno bazo podatkov, pripravili skupno kandidaturo za Znak evropske dediščine in trasirali del mednarodne pohodniške poti Pot cistercijanov, ki povezuje vseh 17 partnerskih institucij (nekdanjih samostanov po Evropi). S skupno razstavo dveh slovenskih partnerjev v projektu Cisterscapes – Galerija Božidar Jakac in Muzej krščanstva na Slovenskem, želimo v maju organizirati javni dogodek ob (morebitnem) prejemu Znaka evropske dediščine ter obiskovalcem predstaviti pomen cistercijanske kulturne krajine in naše skupne evropske dediščine. V septembru načrtujemo odprtje južnega dela mednarodne pohodniške poti, ki se začenja v Kostanjevici na Krki, ter ob tem pohodnikom in ostalim obiskovalcem iz prve roke predstaviti kulturno krajino tako preko razstave kot z vodenim pohodom po bližnjih točkah, povezanih s kulturno krajino cistercijanov in jih hkrati povabiti na slovenski del več kot 6300 km dolge mednarodne pohodniške Poti cistercijanov (Cistercian Way).

Pogled v razstavišče Zorana Didka (Foto: arhiv GBJ)

Pogled v razstavišče Zorana Didka (Foto: arhiv GBJ)

Prenova in delna dopolnitev stalne zbirke Zorana Didka

junij 2024

Delo z zbirkami sodi v osnovno dejavnost muzeja. V GBJ poskušamo sistematično urediti eno razstavišče stalnih postavitev na leto. V letu 2024 bo tako prenovo stalne zbirke doživela Zbirka del Zorana Didka, izjemnega likovnega teoretika in slikarja, ki je pomemben člen v kontekstu prikaza razpona del naših zbirk, katerih jedro se časovno vije med obema svetovnima vojnama. Zoran Didek je eden vidnejših predstavnikov (diplomantov) zagrebške akademije likovnih umetnosti in kasnejši profesor tako na pedagoški kot na likovni akademiji v Ljubljani. Kot tak je Didek močno povezan z lokalnim obdobjem, njegova mati namreč po rodu prihaja iz bližnjega Podbočja, kjer z domačini preko slikarja negujemo odnos do kulturne dediščine, nepogrešljiv je v patrimoniju slovenske likovne umetnosti 20. stoletja (tako v predvojnem obdobju barvnega realizma kot v povojnem obdobju z razvojem abstrakcije), v internacionalni kontekst pa ga bomo postavili z nekaj njegovimi najzgodnejšimi deli zopet letos na razstavi Odmaknjeni pogled: Nova stvarnost in realizmi v Srednji Evropi, 1925-1933.

Nova doba: umetniški diskurzi o družbenih in klimatskih spremembah

maj - julij 2024

Projekt Nova doba: umetniški diskurzi o družbenih in klimatskih spremembah je mednarodna pobuda s tremi partnerji (MSURS, MSUV, GBJ). Financiran je s strani Evropske komisije in British Council oziroma sheme Culture and Creativity in the Western Balkans. Cilj projekta je zasnovati istoimensko skupinsko razstavo, ki bo predstavila 12 sodobnih umetnikov s področja Slovenije, BiH in Srbije, kateri se v svojih praksah na različne načine posvečajo vprašanjem človekove vloge in odgovornosti na planetu; poleg okoljskih vprašanj se projekt posveča tudi družbenim vprašanjem, ki so – tako kot okoljska – povezana z duhom sodobnega časa. Poleg razstave pa bo projekt obsegal tudi serijo diskusij in pogovorov na to temo, podkast in publikacijo. Razstava ima velik lokalni in mednarodni pomen na več ravneh; v slovenskem okolju predstavlja dela sodobnih umetnikov iz širše regije; v mednarodnem prostoru predstavlja dela umetnikov iz Slovenije; ukvarja se z izrazito globalnimi vprašanji, ki so širše in ne zgolj lokalno relevantna. Razstava bo na ogled v treh muzejih: GBJ (Kostanjevica na Krki), MSURS (Banja Luka) in MSUV (Novi Sad).

Jože Marinč: Pregledna razstava ob 70 letnici 

avgust - oktober 2024

Razvoj likovne dejavnosti v Kostanjevici na Krki po II. svetovni vojni je povezan s tukajšnjo osnovno šolo in njenim dolgoletnim ravnateljem, ter kasneje ustanoviteljem Galerije Božidar Jakac Ladom Smrekarjem. Poleg organizacije prve galerije v osnovni šoli, nato razstav v Lamutovem likovnem salonu in kasneje v GBJ, je Smrekar veliko pozornost namenjal tudi poučevanju likovne vzgoje. Ker to sovpada z bližajočo se 50. obletnico od ustanovitve GBJ, se bomo v letošnjem letu s preglednimi ali retrospektivnimi razstavami poklonili kar trem akademskim slikarjem a tudi učiteljem likovnega pouka na OŠ Jožeta Gorjupa v Kostanjevici na Krki: Martini Koritnik Fajt, Karlu Plemenitašu in Jožetu Marinču. Vsi trije so bili sodelavci Otroškega grafičnega bienala jugoslovanskih otrok v Kostanjevici na Krki, večkrat so sodelovali tudi z GBJ.

Jože Marinč bo v letu 2024 napolnil 70 let, ker je edini v Kostanjevici na Krki živeči vizualni umetnik zadnjih desetletij, se mu bomo v GBJ poklonili z veliko retrospektivno razstavo. Marinč je diplomiral na ALOU leta 1979 (2024 bo minilo tudi 45 let od diplome) pri prof. Berniku, dve leti kasneje pa opravil še specialko. Ima izjemno pomembno vlogo pri popularizaciji slikarstva v regionalnem okolju, kot tudi v nacionalnem pomenu. Razstavljal je v večini relevantnih razstavnih prostorov v Sloveniji, ki so jih kurirali mnogi uveljavljeni kolegi (Jure Mikuž, Iztok Premrov, Andrej Smrekar …).

Odmaknjeni pogled: Nova stvarnost in realizmi v Srednji Evropi, 1925-1933

november 2024 – april 2025

Eno od temeljnih poslanstev GBJ je skozi popularizacijo dediščine, ki jo hranimo, pripravljati projekte, ki temeljijo na jedru naših zbirk, te pa v veliki meri datirajo v obdobje med obema svetovnima vojnama. V letu 2018 smo tako pripravili projekt Obrazi ekspresionizma, s katerim smo gostovali na Češkem, v letu 2022 projekt Vezi, ki je gostoval v Zagrebu. Z Mednarodnim projektom Odmaknjeni pogled: Nova stvarnost in realizmi v Srednji Evropi, 1925-1933 se bomo posvetili obdobju druge polovice 20. let 20. stoletja, ko je v moderni umetnosti takrat prevladujoči ekspresionizem izzvenel in dal prostor novim umetniškim tendencam.

V ospredju bo vizualna umetnost (slikarstvo, kiparstvo, grafika, fotografija, film, oblikovanje in umetna obrt), zaobjeli pa bomo tudi literaturo, gledališče, arhitekturo, filozofijo in zgodovino. Jedro razstave bodo tvorila dela iz naših zbirk, najpomembnejša si bomo sposodili iz mnogih muzejev ter jih ponovno postavili v kontekst s tujimi avtorji iz zgoraj omenjenih središč. Kuratorski pristop bo izrazito multidisciplinaren in v letu 2025 bo fokus prve polovice leta izrazito še na tem projektu, saj bomo v sklopu popularizacije razstave organizirali mnoge obrazstavne dogodke v Kostanjevici na Krki, Ljubljani, Novi Gorici. Prepričani smo, da bo projekt imel multiplikativne učinke tako na povečanje prepoznavnosti in pomena naše institucije kot muzeja moderne in sodobne umetnosti, na mednarodno mreženje našega muzeja ter na večjo prepoznavnost slovenske umetnosti v tujini.

2. NEKDANJA SAMOSTANSKA CERKEV

Nekdanja samostanska cerkev (Foto: Jaka Babnik)

Nekdanja samostanska cerkev (Foto: Jaka Babnik)

Nikola Vrljić: Obleganje Oza

maj - avgust 2024

Projekt oziroma samostojna razstava Nikole Vrljića sodi v okvir mednarodne dejavnosti in mreženja GBJ. Po nekaj uspešnih izmenjavah razstav bomo tokrat nadaljevali uspešno izmenjavo razstav med Galerijo Božidar Jakac (GBJ) in Nacionalnim muzejem moderne umetnosti iz Zagreba (NMMU). V GBJ prihaja razstava zagrebškega kiparja Nikole Vrljića, medtem ko se v Galerijo Josip Račić v Zagrebu (dislocirana enota NMMU) seli del razstave Staša Kleindiensta: Antiarkadija, ki smo jo leta 2022 predstavili v GBJ (tokratno predstavitev v Zagrebu bo kuriral direktor GBJ Goran Milovanović). Lokalni in mednarodni vidik projekta je predstavljanje dela uveljavljenega umetnika iz Hrvaške v Kostanjevici na Krki in predstavitev dela prav tako uveljavljenega umetnika iz Slovenije v Zagrebu. Vrljić (1980) in Kleindienst (1979) prav gotovo sodita med vidnejše predstavnike srednje generacije umetnikov v svojem širšem prostoru. Na način vzajemnih partnerstev se GBJ povezuje z relevantnimi partnerskimi ustanovami iz širše regije in mednarodnega prostora. Na drugi strani je razstava pomembna tudi s stališča čezmejnega povezovanja z (nam bližnjo) hrvaško umetniško sceno, ki je v slovenskem kulturnem prostoru manj zastopana in obratno, z namenom predstavljanja slovenske umetniške scene na Hrvaškem.

Duba Sambolec: Singularnost

september 2024 – februar 2025 

Samostojna razstava Dube Sambolec: Singularnost ima namen predstaviti njeno novejšo produkcijo, verjetno tudi v kombinaciji z izbranimi starejšimi deli. Kot vselej v nekdanji samostanski cerkvi GBJ bo tudi ta razstava prilagojena specifičnemu prostoru, v katerega bo umetnica s svojimi deli intervenirala. Duba Sambolec (1949) je ena pomembnejših umetnic v slovenskem prostoru, ki aktivno ustvarja in razstavlja že skoraj petdeset let in s svojo kiparsko in interdisciplinarno prakso uvajala principe postmodernizma v lokalni prostor. Ker v GBJ še ni razstavljala in ker svojih novejših del v slovenskem prostoru ne razstavlja pogosto, je omenjena razstava pomembna tako na lokalni, kot na mednarodni ravni. Duba Sambolec je od leta 1992 delovala pretežno v mednarodnem prostoru, zato pričakujemo, da bo prihajajoča razstava odmevna tako v Sloveniji kot mednarodno.

3. LAPIDARIJ

Tejka Pezdirc: Čakalnica

april - avgust 2024

Samostojna razstava umetnice Tejke Pezdirc v lapidariju GBJ ima za primerni cilj predstavljanje vidnih vizualnih umetnikov iz lokalnega okolja, ki ga GBJ s svojim delovanjem pokriva. Tejka Pezdirc prihaja iz Bele krajine in bo v GBJ pripravila svojo največjo samostojno razstavo doslej. V svoji umetniški praksi se poslužuje različnih medijev in načinov, prvenstveno kiparstva, kakor tudi videa, performansa in fotografije. Za prostor lapidarija bo pripravila poseben projekt, prostorsko instalacijo, ki se navezuje na dojemanje prostora in odnos človeka do naravnega okolja. Projekt ima prvenstveno lokalni pomen, saj predstavlja delo avtorice iz lokalnega okolja, ki bo z razstavo v GBJ dobila širšo vidnost, tudi v nacionalnem in mednarodnem prostoru, saj gre za nadarjeno umetnico.

Karel Plemenitaš: Pregledna razstava ob 70 letnici

september 2024

Še pred Marinčem je likovno vzgojo na kostanjeviški osnovni šoli učil Karel Plemenitaš. Plemenitaš in Marinč sta bila sošolca na ALUO v Ljubljani, tako bo tudi Plemenitaš v letu 2024 napolnil 70 let in minilo bo 45 let od diplomiranja na ALOU. Kostanjeviški publiki se je predstavil prvič s svojim grafičnim delom leta 1982 v Lamutovem likovnem salonu, ter leta 2008 z avtorsko instalacijo na grafiki baziranih del v lapidariju GBJ. Razstava bo preglednega značaja, omejena in prirejana po razstavnih prostorih lapidarija in bo izkaz spoštovanja avtorju, ki je pomagal pri večplastnem razvoju pomena likovne umetnosti v kraju. Ker si bodo razstave Martine Koritnik Fajt, Jožeta Marinča in Karla Plemenitaša sledile skozi celo leto v tem vrstnem redu, bomo tako v Krškem kot potem v Kostanjevici na Krki dogodke povezali tudi z drugimi dogodki, predvsem s šolsko Extempore v Kostanjevici na Krki.

Galerija Božidar Jakac

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava