Avto.info

Iz zgodovine

Ni nafte? Ni panike! To so alternativna goriva preteklosti

Skozi zgodovino so morali ljudje najti marsikatero alternativno rešitev za pogon svojih vozil. Domišljija je najbolje delala, ko je bila ogrožena dobava naftnih derivatov.

Avtor: Gašper Stamač / Foto: arhiv AF
Četrtek, 7. december 2023

Ljudje v težkih razmerah vedno pokažemo svojo iznajdljivost. To se kaže v današnji želji po iskanju čistejših alternativ, a se je v zgodovini že nekajkrat pokazalo tudi ob pomanjkanju, najsi bo zaradi gospodarskih ali geopolitičnih okoliščin. Ko naftni derivati niso bili na voljo, so se vsakokrat začele pridno pojavljati alternative. Za pogonsko gorivo so uporabili premog, plin, kavna zrna in še marsikaj.

Danes nekateri kot alternativno gorivo označujejo elektriko, a je električni pogon na svetu praktično toliko časa kot bencinski. Tudi pogon na vodik oziroma gorivne celice ni tako mlad, le razširjen ni iz števillnih razlogov, o katerih kdaj drugič. Tokrat smo se odločili pobrskati po zgodovini in predvsem najti zanimive alternativne energente, ki so še vedno omogočali uporabo motorja z notranjim zgorevanjem.

Drva in plin

Seveda so ljudje v času kriz, ko niso prišli do bencina ali dizla, uporabili tisto, kar so poznali. To sta bila premog in les. Med prvo in drugo svetovno vojno so bili tako precej priljubljeni avtomobili na plin. A tu ni šlo za tehnologijo, ki jo poznamo danes, saj plina takrat niso stisnili v kompaktnejšo obliko. Namesto majhnega rezervoarja so zato na vozila morali namestiti velikanske balone, v katere so spravili več kubikov plina. Plin je bil stranski produkt pri predelavi premoga v koks, ki so ga potrebovali v železarski industriji. Kakorkoli že, vselej je bila to le zasilna rešitev, saj je bila energijska vrednost enega litra bencina enaka dvema ali trem kubikom plina. Primerek avtomobila s 13-kubičnim rezervoarjem plina na strehi je tako lahko prevozil le kakih 50 kilometrov.

V osnovi podoben način so med drugo svetovno vojno uporabili za pretvorbo lesa v plinsko gorivo. V tem primeru so napravo namestili na prikolico, ki jo je avtomobil vlekel za seboj. V njej so s posebnim postopkom »dušenja« s toploto, a z omejeno količino kisika, drva ali kakšno drugo biomaso pretvorili v plin.

Iskanje na prvi pogled hecnih alternativ naftnim derivatom ni le stvar preteklosti, ampak se s to idejo različni inovatorji ukvarjajo vseskozi. V osemdesetih letih prejšnjega stoletja je na primer avtomobil na premog izdelal General Motors. Šlo je za prototip, ki ni imel klasičnega motorja, ampak »letalski« turbinski motor. Za gorivo so uporabili v fini prah zmlet premog. Koncept se je izkazal za uspešno delujočega, a tržno nezanimivega.

Vožnja namesto esspresa

Tudi hrana se je že nekajkrat znašla v družbi goriv, pa ne mislimo le na jedilno olje v dizelskih motorjih. Tega lahko ponekod srečamo še danes, ko med vožnjo iz avtomobila pred nami zadiši po ocvrtem krompirčku. Bolj eksotična je denimo ideja uporabe kavnih zrn. Pot do motorja sicer ni kratka, niti preprosta. Kavna zrna najprej segrejejo z ogljem pri temperaturi 700 stopinj Celzija, da se izločita vodik ter ogljikov monoksid. Ti plini se nato ohladijo na poti v posebne filtre v prtljažniku. Ti izločijo vse trdne delce, da gre v motor le očiščen plin, ki nato zgoreva kot katerokoli drugo gorivo. Poraba? Pet kilometrov na kilogram kave, oziroma 35 esspresov na kilometer.

Prihodnost bo pestra

Očitno se bodo v prihodnosti vse bolj intenzivno iskale alternative naftnim derivatom, pa tudi elektriki, ki povsem mogoče ne bo univerzalna rešitev za ves svet. Nekaj svežih idej smo vam pokazali tudi tu, a jih je v razvoju še ogromno. Prihodnost mobilnosti bo nedvomno še zelo zanimiva.

Oddaj komentar

Cybertruck se je pokvaril 56 km po prevzemu, odgovor Tesle: puščanje hladilne tekočine ni okviru garancije

Tisti, ki hrepenijo po cybertrucku v svoji garaži, so razumljivo navdušeni, ko do�
Novice

Velika statistika okvar: električni se kvarijo manj pogosto kot klasični avtomobili

Nemškemu avtoklubu ADAC ne zmanjka dela: leta 2023 je bil "rumeni angel" na pomoč
Novice

Bi želeli parkirati v središču Amsterdama? Ni problema, ampak pripravite pol milijona evrov

Skoraj pol milijona evrov za 18 kvadratnih metrov na najboljši lokaciji! Po tej cen
Novice

To je novi ferrari z znamenitim V12!

Kot je razvidno že iz imena, novega ferrarija poganja dvanajstvaljni motor, atmosfe
Novice

Novi Renaultov križanec je symbioz

V dolžino meri 4,41 metra in tehnično temelji na enaki platformi CMF-B, kot clio i
Novice

Polestar je predstavil novo tehnologijo ultra hitrega polnjenja: od 10 do 80 odstotkov v samo 10 minutah!

Strah glede dosega je postal že malce zavajajoč izraz. Nekatera električna vozila
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.