Medtem ko splošna javnost pase oči predvsem na novih modelih pametnih telefonov, založenih z vse več in boljšimi kamerami, ter vzdihuje ob njihovem prepogibanju, ponudnike telekomunikacijskih storitev zanima vse kaj drugega. Operaterji iščejo predvsem najboljše prakse za hitro monetizacijo svojih naložb v omrežja 5G, optimizacijo teh omrežij za poslovna okolja, tovarne prihodnosti, skladišča in druga področja.
Prenos podatkov še vedno strmo narašča, predvsem zaradi videa, pa tudi zaradi milijonov novih naprav in senzorjev, ki vsak mesec vstopajo v mobilna omrežja in ustvarjajo gore podatkov. Podatki pa imajo svojo težo in za prenos zahtevajo energijo. To pomeni dvoje – operaterji si želijo čim več frekvenčnega spektra, a je ta drag, zato morajo iz baznih postaj izvleči kar največ. Ali pa ubrati povsem drugo pot – jih nadomestiti z novimi, ki bodo »pokrile« stare in nove tehnologije ter tako sprostile prostor na lokacijah ter hkrati občutno znižale stroške energije. Če posamezni »stolp«, na katerem so antene za zagotavljanje povezljivosti v omrežja 2G, 3G, 4G in 5G, nadomestijo z le eno antensko rešitvijo, ki lahko streže vsem generacijam mobilne povezljivosti, lahko prihranijo veliko denarja.
5G je že zgodba o uspehu
Omrežja 5G so od začetka komercialne uporabe pred tremi leti deležna hitrega razvoja. Po ocenah stroke jih je konec leta 2022 uporabljala že več kot milijarda uporabnikov. In to ne le tistih, ki so si omislili (naj)novejše pametne telefone, s katerimi so lani lahko na poti spremljali prenose velikih mednarodnih športnih dogodkov v visoki ločljivosti. Več kot 10 milijonov gospodinjstev že ima dostop do širokopasovnega omrežja 5G.
Na uvodnem predavanju sejma MWC smo lahko slišali nevsakdanjo utemeljitev prednosti nove tehnologije. Takole nekako se glasi: Prava vrednost 5G je zakoreninjena v naravni želji ljudi po boljših izkušnjah. Nedavna raziskava je pokazala, da je količina dopamina, enega izmed treh hormonov sreče, ki jo človeški možgani proizvedejo ob gledanju triminutnega videoposnetka visoke ločljivosti, enaka količini, proizvedeni med 30-minutnim tekom. Seveda 5G zmore še bistveno več kot prenašati HD-video, zmore sočasne posnetke z več zornih kotov, preslikavo uporabnika v virtualna okolja, skratka ustvarja nov standard za izkušnje naslednje generacije. In še najpomembnejša informacija za ponudnike storitev 5G: 70 odstotkov uporabnikov je že danes pripravljenih plačati za boljše izkušnje v omrežju 5G.
Telekomunikacijski oblaki
Sodobne telekomunikacije so telekomunikacije iz oblaka. Zato ne preseneča, da so svojo prisotnost na sejmu MWC letos okrepili tudi velikani s področja IKT, kot so Google, IBM, Microsoft, Oracle in drugi.
Google Cloud je na največjem letošnjem dogodku telekomunikacijske industrije predstavil kar tri nove rešitve, ki ponudnikom telekomunikacijskih storitev pomagajo digitalno preoblikovati njihova omrežja po načelih hibridnega oblaka in ustvariti nove priložnosti za sveže prihodke.
Storitve, kot so Telecom Network Automation, Telecom Data Fabric in Telecom Subscriber Insights, so enotna rešitev v oblaku, ki bo ponudnikom telekomunikacij pomagala zgraditi, uvajati in upravljati hibridna omrežja v oblaku, zbirati in upravljati omrežne podatke ter z umetno inteligenco in analitiko izboljšati uporabniške izkušnje.
Prav naveza »telekomov« in ponudnikov oblačnih storitev še bolj širi doseg vrhunskega računalništva na rob omrežja, tehnologije 5G pa poskrbijo, da lahko gigabitne hitrosti pridejo »v vsako vas«, če je le finančna računica pozitivna za ponudnika.
Prihajajo zasebna omrežja 5G
Naslednji »krik tehnološke mode« pa bodo zasebna 5G-omrežja, ki bodo z novim razpisom, ki ga pripravlja Agencija za komunikacijska omrežja in storitve (AKOS) dobila zagon tudi v Sloveniji, saj se bodo podjetja lahko potegovala za 5G-frekvence za svojo lastno rabo. Ponudnikom opreme in operaterjem je jasno, da bo v prihodnje vse več podjetij in organizacij želelo zgraditi zasebna 5G-omrežja, saj bodo s tem obvladala vse vidike brezžičnega, zanesljivega in varnega prenosa podatkov, ki jim bodo omogočali ustvarjanje in ohranjanje konkurenčnih prednosti.
5G v zdravstvu
Da lahko tehnologije 5G naredijo veliko dobrega za človeštvo, je najbolj očitno na področju zdravstva. Okrogla miza o naslednjih korakih na področju rabe najsodobnejših telekomunikacijskih tehnologij v zdravstvu je pokazala, za kaj si skupaj s partnerji prizadeva Huawei. O pametnih bolnišničnih rešitvah in 5G reševalnih vozilih smo že pisali, tokrat pa so pripravili načrte za celovito prenovo bolnišničnega delovanja in oskrbe pacientov.
Ugotovili so, da kar 70 odstotkov podatkov, ki se uporabljajo pri kliničnem diagnosticiranju in zdravljenju v bolnišnicah, predstavljajo slike. Slikovne datoteke so velike in bolnišnicam povzročajo vrsto nevšečnosti – »zmrzovanje« med pregledom ali shranjevanjem moti zaposlene, poleg tega pa so 2D-slike v primeru hujših zdravstvenih težav nezadostne. Zato so razvili rešitev All-Optical Medical Imaging, ki lahko v nekaj sekundah naloži na tisoče slik, ter več 2D-slik sestavi v 3D-sliko ultra visoke ločljivosti. V navezi z umetno inteligenco ponuja precej višjo učinkovitost diagnosticiranja in zdravljenja. Rešitev za digitalno patologijo lahko le v nekaj sekundah pregleda tisoč slik.
Prvi pilotni projekti pametnih bolnišničnih oddelkov na Kitajskem so že pripravljeni »za izvoz«. Z uporabo tehnologij 5G, IoT in Wi-Fi je Huawei ustvaril rešitev tri-v-enem – popolnoma brezžično omrežno rešitev interneta stvari za pametne bolnišnične oddelke. Ta bolnišnicam pomaga znižati stroške uvajanja in vzdrževanja omrežja ter izboljšati izkušnjo pacientov z aplikacijami IoT v zdravstvu, kot so spremljanje infuzijskih tekočin, upravljanje sredstev, preprečevanje kraje in lociranje osebja (in opreme) za kar najboljšo oskrbo pacientov.
Čeprav bolnišnice to nerade slišijo, jih v praksi vendarle tepe slaba učinkovitost, kar povzroča visoke stroške. Bolj učinkovit prenos in izmenjava informacij in podatkov ter upravljanje dela zdravstvenega osebja bi lahko bolnišnicam prihranilo ogromno denarja in omogočilo, da zdravstveno nego omogočijo večjemu številu pacientov.
Komunikacije v zdravstvu želi z novo komunikacijsko platformo za pretežno robotske pogovorne komunikacije nasloviti tudi hrvaško podjetje Infobip, ki je specializirano za večkanalne komunikacije. Predstavili so implementacijo pogovorne platforme v največjo zasebno bolnišnico v Indiji, ki zdravstveno nego zagotavlja za več kot pet milijonov pacientov. Na vprašanje, zakaj je lažje prodati takšno rešitev v Indiji kot na Hrvaškem ali v Sloveniji, pa smo dobili iskren in poveden odgovor: »Pri nas je zdravstvo v glavnem javno in se težje odloča za obsežnejše spremembe na kateremkoli področju. Medtem pa si zasebne zdravstvene ustanove prizadevajo zagotoviti najboljšo izkušnjo, tako pri zdravstveni negi kot tudi vsem drugem v zvezi s to.«
Kot so še pojasnili, sta njihovo vseobsežno komunikacijsko platformo v svoje klicne centre uvedli dve največji zasebni bolnišnici v Indiji. Pacienti se lahko zdaj na pregled ali poseg naročijo po telefonu, mobilni ali spletni aplikaciji ter dobijo tudi vrsto povratnih informacij. Obremenitve osebja klicnih centrov so se zmanjšale od 40 do 60 odstotkov. »To je za lastnike izjemen prihranek časa in denarja, ki jasno upraviči naložbo v sodobno tehnologijo,« so še dejali v Infobipu.