Oljarna Kocbek, ki bo konec tega desetletja zaokrožila stoletnico delovanja, je lani na trg uspešno poslala bučni pesto, na trg prihajata še bučni čips in gin iz buč. Podjetje je strokovna komisija prepoznala za najboljše živilsko podjetje 2023 med mikro in malimi podjetji in ga s kipcem nagradila danes na Vrhu kmetijskih in živilskih podjetij v Portorožu.
O novih izdelkih in načrtih zadovoljen, da je kriza zaradi covida mimo, pripoveduje Gorazd Kocbek, predstavnik tretje generacije te družinske oljarne iz Sv. Jurija ob Ščavnici, ustanovljene leta 1929.
Leto prej je namreč Alojz Kocbek, Gorazdov dedek, kupil zemljišče, kjer so še danes. »Ob hiši je bil tudi mlin. Že leto pozneje se je dedek začel s tem ukvarjati samostojno – nadaljeval je mlinarstvo in sočasno začel pridelovati olja. Od takrat delamo vsak dan brez prekinitve,« pripoveduje Gorazd Kocbek, ki je od očeta Antona vodenje oljarne prevzel pred 17 leti.
V oljarni je vedno zelo živahno. Ko začnejo rasti prve solate, se namreč poveča tudi poraba bučnega olja, kar zanje pomeni povečano prodajo. Dinamično pa je tudi zato, ker damski del družine – Gorazdova soproga Miša in njegova mama – v kuhinji veliko improvizira in preizkuša nove recepte – z bučnimi semeni, seveda.
Posebno razpoloženje pa je tudi takrat, ko jih obiščejo skupine. »V oljarni gostom pripravimo multisenzorično izkušnjo od ogleda in pridelave bučnega olja do pokušnje naših izdelkov. To je za marsikoga nepozabno doživetje,« pravi Gorazd Kocbek.
Letos uspešno nadaljujejo prodajo bučnega olja in različnih izdelkov z bučnimi semeni, hkrati za trg že pripravljajo nove. Njihovi izdelki so izključno iz bučnih semen lokalnih pridelovalcev, olje pa pridobivajo po tradicionalni metodi.
V ponudbi njihovih izdelkov so poleg bučnih olj še sončnična olja, olje oljne ogrščice, druga rastlinska olja, bučna semena, sol z bučno pogačo, bučni pesto, salama z bučnimi semeni, čokolade in testenine z bučnimi semeni, sušeni Luštov paradižnik v bučnem olju, balzam za ustnice iz bučnega olja in naravno milo z bučnim oljem.
Bučni pesto se je uspešno uveljavil na trgovskih policah več večjih trgovcev, prodajne napovedi so tudi za letos glede na povpraševanje trgovcev zelo spodbudne.
Kmalu naprodaj tudi čips
Trenutno potekajo zadnja usklajevanja, preden bodo na police velikih trgovcev in bencinskih servisov dali bučni čips, ki ga iz bučnih semen izdelujejo s partnerjem. Prodaja naj bi stekla še pred poletjem, napoveduje Gorazd Kocbek.
Čips so poskušali izdelovati iz bučne pogače, ki je kot stranski produkt pridelave bučnega olja izredno iskana. »Bučna pogača ima precej več beljakovin in manj maščob, zaradi česar bi lahko razvili izdelke v segmentu zdrave prehrane. A ker je surovina presuha, bo potreben še dodaten razvoj,« pojasnjuje prvi človek Oljarne Kocbek, kjer si prizadevajo, da so njihovi izdelki ne le izjemne kakovosti, temveč predvsem drugačni od konkurence.
Njihovo bučno pogačo zelo hvalita tudi Sanja Čakarun in Goran Žerdin, ki izdelujeta svežo fermentirano hrano pod blagovno znamko Kis in kvas.
Da so pri Kocbekovih zelo inovativni, kaže tudi najbolj aktualno sodelovanje pri nastajanju novega gina znamke Heaven & Hell, saj so izdelali tudi gin z bučnimi semeni in bučo.
Na Kitajskem veliko povpraševanje
Medtem ko so med korono izgubili stalne kupce na ruskem in ameriškem trgu, jih zdaj ne izpustijo iz rok Kitajci, ki veliko povprašujejo po njihovem bučnem olju in tudi bučnih semenih.
»Bučno olje, ki ga sicer prodajamo v stekleničkah po deciliter, je mogoče kupiti predvsem v specializiranih prodajalnah s superhrano. Kitajci bučno olje uživajo kot zdravilo. Zanimajo se tudi za našo kozmetiko in milo. Kaže tudi, da bomo na Kitajsko začeli izvažati bučna semena. Kar je res zanimivo, saj je Kitajska sama velika pridelovalka buč. Pa vendar so pogoji pridelave v Evropi boljši, kar vpliva na višjo kakovost, zaradi česar naj bi bučna semena prav tako prodajali kot superživilo. Veliko zanimanja je tudi za bučno pogačo,« opisuje sogovornik.
Kljub suši lani rekordna letina, letos pa …
Oljarna Kocbek surovino dosledno kupuje v lokalnem okolju. Četudi je bila lani suša, je bila letina buč in semen rekordna, bučno olje pa zdaj nekaterim proizvajalcem celo ostaja. Še julija je kazalo, da bo letina katastrofalna. Poleg tega so se podražila gnojila, in sicer za 500 evrov na hektar.
»Na hektarju zemlje je mogoče pridelati ob dobri letini tono suhih bučnih semen, medtem ko je bila lani rekordna letina, in sicer kar 1.300 kilogramov suhih semen na hektar. Podražitve so letos pomenile vsaj 3,5 evra višjo ceno litra olja. Ob tem so se podražili še druge surovine in gorivo. Ker pa nekaterim olja ni uspelo prodati, je na trgu nastal presežek in je zato cena konec minulega leta nekoliko upadla,« razlaga Gorazd Kocbek.
Kako bo letos zaradi nekaljivosti semen, ni jasno, Dejstvo je, da je denimo v Pomurju vzklila samo desetina odstotkov posejanih buč in da bo zaradi tega jeseni bučno olje dražje. Najbolj prizadeta je hibridna vrsta rustikal, ki je v Sloveniji sicer najbolj razširjena.
Zanimivi tudi na Japonskem
In od kod vse dobivajo naročila? Kitajska je trenutno največji odjemalec iz tujine, sledijo Kazahstan, Japonska in Tajvan. Želijo si čim prej obuditi angleški, azijski in ruski trg. Večino olja – 80 odstotkov – še vedno prodajo slovenskim kupcem. Tujino, še posebej Dubaj, bodo tudi v prihodnje nagovarjali z bučnim oljem in kaviarjem.
Leto pridobivanja certifikatov
Oljarna Kocbek je v letu 2020 pridobila vrsto certifikatov kakovosti:
- naše najboljše (za bučna olja), ki ga podeljuje Zavod za turizem Maribor,
- naše najboljše (za enkratno doživetje ogleda oljarne), ki ga podeljuje Zavod za turizem Maribor,
- certifikat in znak Slovenia Unique Experience (za edinstvena doživetja: multisenzorično doživetje v Oljarni Kocbek), ki ga podeljuje Slovenska turistična organizacija
- slovenski oskar embalaže 2022 za izvedbo luxury black bottle v okviru mednarodnega kmetijsko-živilskega sejma Agra;
- mednarodno priznanje red dot za izvedbo luxury black bottle.
V letu 2021 pa so popolnoma obnovili, dozidali in rekonstruirali staro poslopje, zagotovili večje prostore za oljarno in polnilnico, s tem pa povečali proizvodne zmogljivosti.
»Izboljšali smo konkurenčnost, povišali dodano vrednost in spodbudili trženje kmetijskih proizvodov,« poudarja Miša M. Kocbek. Podjetje trenutno zaposluje štiri ljudi in ustvarja kar 73 tisoč evrov dodane vrednosti, lani so ustvarili dobrega pol milijona evrov prihodkov.
»Dosegli smo vse postavljene cilje, kot so racionalizacija proizvodnje ter povečanje učinkovitosti in produktivnosti v vseh fazah poslovanja, uspešna izvedba investicij, ki bodo pripomogle k dolgoročnemu razvoju podjetja, zagotovili stalno visoko kakovost svojih izdelkov ter povečali prepoznavnost blagovne znamke doma in v tujini,« našteva Miša M. Kocbek.
Nadaljujejo razvoj novih izdelkov in širitev ponudbe ter vstopanje na zanimive trge, izboljšali so zadovoljstvo zaposlenih in povečali učinkovitost delovnega procesa, s tem zagotovili stabilnost poslovanja, rast dohodka, likvidnost in dolgoročni razvoj.
Pred nedavnim so na streho oljarne namestili sončne panele, s čimer so zagotovili, da je celoten objekt energetsko neodvisen.