Vstopili smo v čas mrzličnega tekanja po trgovinah, črtanja nakupljenih darilc na naših seznamih, zavijanja nakupljenega … Toda, ali veste, da tudi področje obdarovanja obvladujejo »pravila«, ki narekujejo, kaj izbrati za darilo, kako ga predati in kako sprejeti, kako se na prejeto darilo odzvati in še veliko več?

Bonton obdarovanja nam tako v letošnjem decembru opiše Simona Lečnik Očko, strokovnjakinja in svetovalka za poslovni bonton, protokol in komunikacijo ter vodja in ustanoviteljica Lumie – Akademije vrednot.

Strokovnjakinja za bonton Simona Lečnik Očko, Foto: LUMIA – Akademija vrednot

»Bližamo se mesecu, v katerem se množično obdarujemo, zasebno in poslovno. Zadrege, s katerimi se posamezniki srečujejo pri nakupu daril, so največje v tem prazničnem času,« opaža Simona Lečnik Očko, ki tako predlaga:

»Najboljša rešitev je, da že prej prisluhnemo ljudem in izberemo zanje malenkosti. Na tak način jim bomo sporočili, da smo pozorno poslušali, ko so govorili o tem, kar jih najbolj osrečuje. Skrbno izbrane malenkosti, z osebno noto, so vredne več kot draga darila, kupljena v zadnjem trenutku.«

Kaj pravi bonton?

Kaj pa glede tega narekuje bonton? »Obstaja cel kup smernic in standardov, ko gre za bonton obdarovanja. Poznavanje le tistih najnujnejših nam lahko olajša nakupe in prihrani čas, energijo in tudi denar. Izbrati je treba pravo darilo za pravo osebi, ga izročiti v pravem trenutku, na pravi način in v pravi meri,« opozarja strokovnjakinja za bonton, ki doda:

»Pri izbiri darila naj bo prisotna osebna nota, bodimo domiselni in izvirni. Podarimo ljudem izkušnjo in jih nikoli ne spravimo v zadrego zaradi predragih daril.«

Doda, da je še poseben premislek potreben predvsem v poslovnem svetu: »V poslovnem svetu je strategija izjemnega pomena in bi ji morala podjetja posvečati več pozornosti. Vprašati se moramo, kdo so naši obdarovanci, v kakšnem odnosu smo z njimi in kaj je cilj obdarovanja.«

Praktičen nasvet strokovnjakinje bontona

»V kolikor se odločimo podariti knjigo, vanjo nikoli ne pišemo posvetil, razen če smo mi avtor knjige. Vsekakor pa priložimo vizitko s prijaznim posvetilom.«

Darilo naj bo za obdarovanca, ne zato, ker je všeč nam

»Priporočljivo je, da daril ne izbiramo zadnji trenutek, v naglici, temveč izbiramo premišljeno. Kadar z nakupom daril čakamo na zadnji trenutek, običajno zapravimo več in nakupujemo stvari, ki nimajo posebnega čara,« dodaja Lečnik Očko:

»»Praholovilci« pa nato pristanejo v kakšnem predalu ali celo v smeteh. Največ veselja ustvari darilo, ki si ga je obdarovanec želel. Razmišljamo o osebi, ki ji darilo poklanjamo in ne o tem, ali je nam kakšna reč pri srcu in menimo, da bi jo nekdo zaradi tega preprosto moral imeti.«

Največja dilema pri obdarovanju je gotovo vrednost daril. »Podarimo ljudem izkušnjo in jih nikoli ne spravimo v zadrego zaradi predragih daril,« še enkrat poudari strokovnjakinja za bonton:

»Ljudje imamo občutek, da je potrebno vedno vrniti darilo v podobni vrednosti, zatorej bodimo pozorni pri vrednosti. V svetu, kjer se vsem mudi, skrbno izbrano darilo odpira mnogo vrat. Vselej upoštevajmo uporabnost in kakovost darila ter da bo za obdarovance prijetno in srčno presenečenje.«

Praktičen nasvet strokovnjakinje bontona

»Kadar se nam pripeti, da nas nekdo preseneti z darilom, mi pa zanj nimamo pripravljenega darila, pravilno odreagirajmo. Ne preusmerjamo pozornosti nase in se ne opravičujemo, ker nimamo darila, ker so nas ujeli nepripravljene, ampak poglejmo kaj smo dobili, zahvalimo se in vso pozornost preusmerimo v osebo, ki si v tistem trenutku to pozornost tudi zasluži. Osebi, ki nam je darilo izročila.«

Kaj bonton veleva glede odpiranja daril?

Naključju naj ne bosta prepuščena niti izročanje in odpiranju daril, poudarja Simona Lečnik Očko.

»Pri izročanju darila vedno povemo nekaj besed o darilu. Izognimo se besedam »Račun je v vrečki, lahko zamenjaš, če ti ni všeč!«,« pove in doda: »In ob prejemu darila ne izgovarjamo prepogosto slišanih »Saj ne bi bilo treba! Zakaj si delaš stroške?«. S tem izginja čar obdarovanja. Zadošča iskren hvala.«

»Darilo odpremo takoj, ko ga prejmemo. Privoščimo osebi, ki stoji nasproti nas, da vidi iskrice veselja v naših očeh. Kadar je priložnost takšna, da naenkrat prejmemo več daril hkrati, jih odpiramo kasneje in se takrat posvetimo ljudem, ki so v naši družbi.«

Kaj pa poslovno obdarovanje?

Stopimo za trenutek v poslovno sfero … Simona Lečnik Očko tako poudari, da je strategija obdarovanja v poslovnem svetu izjemnega pomena, podjetja pa bi ji morala posvečati več pozornosti.

»Če nimamo razdelane strategije, skrbno vodene evidence, se nam zlahka pripeti, da v zadnjem hipu nakupujemo le zato, da poslovnim partnerjem nekaj izročimo,« pojasni strokovnjakinja za bonton: »Vsak tak nakup bo zgrešen, ker ne bo premišljen in ciljno orientiran. Marsikje žal še vedno ne ločijo med promocijskimi in poslovnimi darili.«

Kaj je torej primerno in kaj ne? »V poslovnem svetu je potrebno vedeti tudi, katera darila so neprimerna. Slednja so vsa tista darila, s katerimi obdarovancu sporočamo, da od njega pričakujemo protiuslugo oziroma nekaj v zameno,« dodaja.

»V poslovnem svetu si želim, da bi posamezniki bolje premislili o primernosti daril, ki jih izročajo, načinu in so bolj pri tem bolj izvirni.«

»Pošiljanje promocijskih daril z namenom, da bi pospešili poslovne dogovore, je nesprejemljivo,« prav tako opomni in poudari še: »Sicer pa je nekako uveljavljeno, da daril ne poklanjamo, dokler poslovni dogovori niso končani. Neprimerna vrednost darila in izročanje v neustreznem trenutku se lahko razume kot neke vrste podkupnina, zato pozornost ne bo odveč.«

Se znamo obdarovati?

Tako se poraja vprašanje, ali se Slovenci znamo obdarovati ali ne … »V večini primerov lahko rečemo, da nam so nam osnovne smernice bontona obdarovanja znane, je pa seveda vedno prostor za nadgradnjo«, pravi Simona Lečnik Očko, ki pa opozori na nekaj drugega …

»V zadnjem času velikokrat slišim, da ljudje najemajo kredite ali si denar izposodijo, saj kupujejo darila, ki si jih težko privoščijo. V želji, da ustvarijo vtis na druge,« opaža.

Raje malenkost ali spomin

Simona Lečnik Očko tako svetuje, da o darilih premislimo ter raje podarimo kakšno malenkost, ki bo imela večjo vrednost.

»Podarimo čas ljudem, ki nam pomenijo največ. Skupaj kreirajmo spomine, ki ostanejo z nami zavedno in se ne zaletavajmo z nakupi izjemno dragih daril,« je prepričanja strokovnjakinja za bonton: »Darila in pozornosti naj bodo nadgradnja odnosov, znak spoštovanja, zahvala in ne nadomestek medsebojnih odnosov. Naj bo praznični mesec prijeten. Ne ustvarjajmo si nepotrebnega stresa in dolgov.«