Naokoli 1500 kilometrov dolgi železniški progi se bo med turističnimi kraji od Palenqueja to Cancuna zvrstilo okoli 20 postaj. Foto: Tren Maya
Naokoli 1500 kilometrov dolgi železniški progi se bo med turističnimi kraji od Palenqueja to Cancuna zvrstilo okoli 20 postaj. Foto: Tren Maya

Medtem ko uradna spletna stran Majevski vlak (Tren Maya) oglašuje s trditvami, da bo prispeval k "izboljšanju arheoloških draguljev" in zagotovil "novo znanje o kulturi Majev", mnogi trdijo, da bo projekt nenamerno uničil prav tiste zaklade, ki jih želi promovirati. Hitra železnica, ki so jo začeli graditi leta 2020, bo vodila tudi do turističnih središč, kakršni sta Cancun in Tulum. Med turističnimi kraji na Jukatanu se bo med Palenquejem to Cancunom zvrstilo okoli 20 postaj. Gradnja železnice je prioritetni infrastrukturni podvig mehiškega predsednika Andresa Manuela Lopeza Obradorja.

Železnica ogroža najdbe, ki jih je razkrila prav njena gradnja
Mnogi arheologi, okoljevarstveniki in aktivisti tako v Mehiki in po svetu trdijo, da je železnica že povzročila in bo še naprej povzročala nepopravljivo škodo okolju, lokalnemu majevskemu prebivalstvu in arheološkim najdiščem na polotoku, med katerimi je šest območij Unescove svetovne dediščine in številna odkritja, do katerih so se dokopali prav med gradnjo železnice. Mehika je sicer v korist projekta izgradnje Majevskega vlaka zmanjšala sredstva za vsa druga arheološka izkopavanja po državi.

A so glede projekta mnogi poudarili bojazen, da bo množica novih odkritij ogrožena – nekoliko ironično ravno zaradi projekta, ki je privedel do njihovega odkritja. Gradnja proge pa se seveda dotika tudi ljudi, ki živijo ob njeni trasi, piše Art Newspaper.

Potek železniške proge Majevski vlak na Jukatanu. Foto: Wikipedia
Potek železniške proge Majevski vlak na Jukatanu. Foto: Wikipedia

Z osmih skokovito do 25 milijard evrov
Projekt je bil sicer ob zagonu ocenjen na slabih osem milijard evrov, znesek pa je nato skokovito narasel na 25 milijard evrov. Mehiška vlada sicer zdaj trdi, da bodo koristi železnice nadomestile stroške, Obradorjeva ekipa pa ocenjuje, da bo projekt zmanjšal revščino v regiji za najmanj 15 odstotkov z več kot milijonom novih delovnih mest v turističnem sektorju ter sektorjih, povezanih z gradnjo, upravljanjem in vzdrževanjem železnice. Vendar je bila v zadnjih treh letih mehiška vlada deležna očitkov, da se je izognila okoljskim in arheološkim predpisom, da bi dokončala izgradnjo železnice pred iztekom Obradorjevega mandata septembra prihodnje leto.

Potek proge skozi vzhodni del Meride, prestolnice mehiške zvezne države Jukatan. Foto: EPA
Potek proge skozi vzhodni del Meride, prestolnice mehiške zvezne države Jukatan. Foto: EPA

Med razvojem projekta so arheologi, ki delajo za mehiški Nacionalni inštitut za antropologijo in zgodovino (INAH) – eno od dveh zveznih agencij, ki nadzirata Majevski vlak – objavili dokumente o pomembnih ugotovitvah. Glede na lani objavljeno poročilo so registrirali okoli 25.000 novih arheoloških najdišč, identificirali 800 naravnih posebnosti z "arheološkim kontekstom", kot so votline in kraške jame, podzemni sladkovodni kanali, ki so bili sveti za stare Maje, saj so jih imeli za portale v podzemlje.

Gospodarske koristi mimo prebivalstva
Medtem ko bo imel sicer povečan obseg turistične panoge velik družbeni in kulturni vpliv na regijo, se pričakuje, da večina gospodarskih koristi proge Majevski vlak ne bo dosegla slehernika, temveč predvsem nadnacionalne organizacije z naložbami v nepremičnine, kmetijstvo in energijo. Več turizma bo nedvomno okrepilo lokalna gospodarstva, a je "odvisnost od turističnega sektorja tista, ki zasužnjuje" tam živeče Maje, je zapisal Angel Sulub, majevski delegat pri Nacionalnem kongresu mehiških staroselcev. "Za majevsko ljudstvo je turizem predstavljal nasilen prehod iz samooskrbe v odvisnost od dela v storitvenem sektorju," je še dodal.

Po ocenah skupine Sélvame del Tren, ki se je porodila iz nasprotovanja izgradnji železnice, je bilo zaradi tega projekta od leta 2020 posekanih približno 10 milijonov dreves. Foto: Tren Maya
Po ocenah skupine Sélvame del Tren, ki se je porodila iz nasprotovanja izgradnji železnice, je bilo zaradi tega projekta od leta 2020 posekanih približno 10 milijonov dreves. Foto: Tren Maya

Od začetka gradnje skrčenih skoraj 16.500 hektarjev gozda
Kartografska analiza, ki temelji na satelitskih podatkih, je avgusta razkrila, da je bilo od začetka projekta skrčenih skoraj 16.500 hektarjev gozda, pri čemer je bilo ocenjeno, da je bilo 87 odstotkov tega terena izsekanega v nasprotju z zveznimi predpisi, je poročala mehiška okoljska organizacija CartoCrítica. Skupina Sélvame del Tren, ki je bila ustanovljena prav iz nasprotovanja izgradnji te železnice, je ocenila, da je bilo od leta 2020 posekanih približno 10 milijonov dreves, kljub Obradorjevi obljubi pred kampanjo, da ne bo posekano niti "eno samo drevo".

Arheološke najdbe, ki so jih odkrili med izgradnjo železniške proge, bodo na ogled v treh muzejih na Jukatanu. Muzeje, v skupni vrednosti več kot 20 milijonov evrov, financira zvezna država Jukatan in jih bodo odprli v naslednjih dveh letih. Medtem ko bodo muzeji sicer služili izobraževalnemu poslanstvu, pa njihova povezava s projektom Majevski vlak pušča grenak priokus, še piše Art Newspaper.